• Jaarverslag 2024
  • Actuele prestaties
  • Mijn verslag 0
    NS.nl

Content menu, selecting an article item reloads the page.

  • Over NS
    • Voorwoord van de president-directeur
    • Profiel van NS
    • Onze treinen
    • Dilemma’s
    • Hoe NS waarde toevoegt aan de samenleving
  • Trends, ontwikkelingen en strategie
    • Trends en ontwikkelingen
    • Onze strategie
    • Terugblik en vooruitblik op de HRN-concessieperiode
    • Innovaties
  • Activiteiten en prestaties in Nederland
    • Overzicht van de concessie-indicatoren
    • Klanttevredenheid
    • Operationele prestaties
      • Punctualiteit HRN en HSL 
      • Zitplaatskans
      • Onttrekking van treinen aan de dienstregeling 
      • Gebruiksvriendelijke reisinformatie 
      • Samenwerking bij (on)geplande buitendienststellingen 
      • Internationale verbindingen
      • Dienstregeling 2025: ruim 1.500 extra treinen per week
      • Toegankelijkheid 
    • Deur-tot-deurreis
    • Kwaliteit van aansluitingen NS op andere vervoerders 
    • Drempelloos reizen
    • Betaalgemak in het OV 
    • Stations en omgeving
      • Stationsbeleving 
      • Retail op het station 
      • Dagelijkse operatie op stations 
      • Stations in verbouwing 
      • Energielabel gebouwen 
      • Ontwikkeling van stationsgebieden 
      • Samenwerking met partners 
    • Veilig reizen en werken
      • Sociale veiligheid 
      • Arbeidsveiligheid
      • Spoorwegveiligheid 
      • Corporate security
      • Cybersecurity 
    • Aantrekkelijke & inclusieve werkgever
      • Goed en aantrekkelijk werkgeverschap
      • Werving
      • Diversiteit en inclusie
      • Leren bij NS
      • Loopbaan
      • Medezeggenschap
      • Werkbeleving
      • Vitale organisatie en ziekteverzuim
      • Leiderschap bij NS
      • Organisatiecultuur, integriteit en compliance
  • Onze duurzame prestaties
    • Onze duurzame prestaties
    • Fossielvrij ondernemen
    • Circulair ondernemen
    • Groen ondernemen
    • CO2-uitstoot van NS
    • Duurzaam imago NS
    • Duurzaam inkopen 
    • SDG’s
    • Voorbereiding op CSRD
  • Activiteiten en prestaties in het buitenland
    • Abellio
  • Financiën in het kort
    • Financiën in het kort
    • Financiële resultaten
    • Kasstromen en financiële positie
    • Vooruitblik
  • Belastingen 
  • NS Groep
    • Verslag van de raad van commissarissen
      • Personalia RvC
      • Remuneratierapport raad van bestuur
      • Personalia raad van bestuur
    • Corporate governance
    • Beheersing van risico’s
    • Dialoog met onze stakeholders in Nederland
      • Toelichting op de materiële thema’s
      • Schema strategie en materiële thema’s
    • Verklaring raad van bestuur
    • Over de scope van dit verslag
    • Reikwijdte en verslaggevingscriteria
    • GRI content index
  • Jaarrekening
    • Geconsolideerde jaarrekening
    • Enkelvoudige jaarrekening
      • Enkelvoudige balans per 31 december 2024
      • Enkelvoudige winst- en verliesrekening 2024
      • Grondslagen voor de jaarrekening
      • Toelichting op de enkelvoudige balans en winst- en verliesrekening 2024
    • Overige gegevens
      • Controleverklaring en assurance-rapport van de onafhankelijke accountant
    • Tien jaren NS
    • Begrippenlijst

Geconsolideerde winst- en verliesrekening 2024

Geconsolideerd overzicht van het totaalresultaat 2024

In bovenstaande tabel zijn de resultaten uit beëindigde bedrijfsactiviteiten, zoals nader toegelicht onder de winst- en verliesrekening op voorgaande pagina en in noot 1, begrepen.

Geconsolideerde balans per 31 december 2024

vóór resultaatbestemming

Geconsolideerd kasstroomoverzicht 2024

Geconsolideerd mutatie overzicht van het eigen vermogen

Toelichting op de geconsolideerde jaarrekening 2024

De toelichting is verdeeld in zes onderdelen:

Sectie 1 Algemene informatie en materiële grondslagen voor financiële verslaggeving

NV Nederlandse Spoorwegen is gevestigd aan Laan van Puntenburg 100 te Utrecht in Nederland (KvK nummer 30012558).

Sectie 2 Resultaat over het jaar

1. Activa en passiva aangehouden voor verkoop/ Beëindigde bedrijfsactiviteiten

In overeenstemming met haar strategie, die vereist dat buitenlandactiviteiten bijdragen aan het belang van de Nederlandse reiziger, heeft NS toegewerkt naar een vertrek uit de Duitse markt.

2. Opbrengsten

NS heeft een compensatie voor gederfde tariefsverhoging 2024 van € 120 miljoen van het ministerie van I&W verantwoord.

3. Kosten personeel

De gemiddelde personeelsbezetting was als volgt, waarbij de personeelskosten van de personeelsleden in Duitsland zijn opgenomen onder resultaat uit beëindigde bedrijfsactiviteiten:

4. Afschrijvingskosten en bijzondere waardeverminderingen

Voor de toelichting op de bijzondere waardeverminderingen van vaste activa zie noot 15.

5. Kosten grond- en hulpstoffen

6. Geactiveerde productie eigen bedrijf

De geactiveerde productie eigen bedrijf 2024 ad € 63 miljoen (2023: € 72 miljoen) heeft vooral betrekking op de revisie van treinen.

7. Kosten van uitbesteed werk en andere externe kosten

De kosten van uitbesteed werk hebben betrekking op de uitvoering van opdrachten aan derden die niet vallen onder de overige rubrieken binnen deze categorie.

8. Infraheffing en concessievergoeding

De infraheffing en concessievergoeding voor de Nederlandse treinconcessies bedragen in 2024 € 533 miljoen (2023: € 473 miljoen). In 2023 is een bedrag inbegrepen van € 10 miljoen die betrekking heeft op een afrekening van voorgaande jaren.

9. Overige bedrijfslasten

Tot de overige bedrijfslasten behoren onder meer verzekeringen, kosten van huisvesting en inventaris, honoraria controlerend accountant, publiciteitskosten en dotaties aan voorzieningen.

10. Winstbelasting

De vennootschapsbelasting is berekend op basis van de geldende belastingtarieven in Nederland, rekening houdend met de fiscale bepalingen die permanente verschillen geven tussen de bedrijfseconomische en de fiscale resultaatbepaling.

11. Latente winstbelasting

Het verloop van de latente belastingvorderingen en -verplichtingen is als volgt:

Sectie 3 Vaste activa en investeringen

12. Materiële vaste activa

Onder werken en materieel in constructie zijn vooruitbetalingen voor nieuw materieel opgenomen voor een bedrag van € 778 miljoen.

13. Vastgoedobjecten

De vastgoedobjecten bestaan naast bedrijfspanden ten behoeve van derden uit andere vastgoedobjecten die aan derden zijn verhuurd of als strategisch vastgoed worden aangehouden.

14. Immateriële vaste activa

De immateriële vaste activa betreffen met name software. In 2024 heeft NS de afschrijvingstermijnen van IT projecten opnieuw beoordeeld.

15. Bijzondere waardeverminderingen van vaste activa/ verlieslatende contracten

De Groep heeft vastgesteld dat er indicatoren zijn voor bijzondere waardeverminderingen van activa van een aantal kasstroom genererende eenheden (KGE).

16. Investeringen verwerkt volgens de equity-methode

De financiële gegevens van de investeringen verwerkt volgens de equity-methode, met een boekwaarde van € 15 miljoen (2023: € 12 miljoen), zijn onderstaand opgenomen.

Sectie 4 Werkkapitaal

17. Voorraden

De voorraden onderhoudsmaterialen bestaan uit grondstoffen en materialen ten behoeve van de productie en het onderhoud van halffabricaten en eindproducten van het onderhoudsbedrijf.

18. Debiteuren en overige vorderingen

De overige vorderingen bestaan met name uit vooruitbetalingen en waarborgsommen voor energie-, lease- en automatiseringscontracten.

19. Geldmiddelen en kasequivalenten

De kas- en banksaldi bedragen per 31 december 2024 € 449 miljoen en staan volledig ter vrije beschikking (31 december 2023: € 460 miljoen, volledig ter vrije beschikking).

20. Overlopende posten

De overlopende posten per 31 december 2024 bedragen € 6 miljoen (31 december 2023: € 8 miljoen).

21. Crediteuren en overige schulden

De overige schulden bestaan grotendeels uit nog te ontvangen inkoopfacturen. Daarnaast zijn onder de overige schulden reserveringen voor personeelskosten, zoals vakantiegeld, en nog te betalen rente opgenomen.

22. Vooruitontvangen baten

De vooruitontvangen baten van € 590 miljoen (2023: € 590 miljoen) betreffen voornamelijk vooruitontvangen gelden van OV studentenkaart en vooruitontvangen abonnementsgelden.

Sectie 5 Financiering, financieel risico management en financiële instrumenten

23. Overige financiële activa, inclusief beleggingen

Het belang in Eurofima wordt gewaardeerd tegen de reële waarde. De nettovermogenswaarde op basis van de laatst beschikbare jaarrekening van dit belang is daarbij gehanteerd als beste benadering van de reële waarde.

24. Eigen vermogen

Voor het verloop van het eigen vermogen wordt verwezen naar het geconsolideerd mutatie overzicht van het eigen vermogen.

25. Leningen en overige financiële verplichtingen, inclusief derivaten

In 2024 heeft de Groep netto een bedrag van € 901 miljoen aan nieuwe onderhandse leningen opgenomen voor de financiering van nieuw materieel.

26. Financiële instrumenten – Risicobeheer 

De Groep is uit hoofde van het gebruik van financiële instrumenten blootgesteld aan de volgende risico’s:

27. Nettofinancieringsresultaat

Met ingang van 2024 is de Groep gestart met toerekening van bouwrente aan werken en materieel in constructie. In 2024 is een bedrag van € 47 miljoen geactiveerd.

Sectie 6 Overige toelichtingen

28. Aan komende jaren toe te rekenen baten

De afkoopsom loonkostensprong, als gevolg van de verzelfstandiging van het Pensioenfonds Rail en OV in 1994, valt naar verwachting tot 2035 vrij ten gunste van het resultaat.

29. Personeelsbeloningen

De personeelsbeloningen omvatten:

30. Voorzieningen

De voorziening voor reorganisatiekosten heeft tot doel het dekken van de kosten die in het kader van reorganisatiemaatregelen worden gemaakt.

31. Leases

De Groep heeft leasecontracten voor materieel, vastgoed en overige bedrijfsmiddelen die gebruikt worden in haar activiteiten.

32. Niet in de balans opgenomen regelingen

Tegen NS en/of groepsmaatschappijen loopt een aantal onderzoeken en zijn diverse claims ingediend die door NS worden betwist. Voor zover noodzakelijk geacht zijn hiervoor voorzieningen getroffen.

33. Verbonden partijen

Alle geplaatste aandelen zijn in handen van de Staat.

34. Gebeurtenissen na balansdatum

Er zijn geen gebeurtenissen na balansdatum geweest die nadere informatie geven over de feitelijke situatie per balansdatum dan wel gebeurtenissen die van belang zijn voor de oordeelsvorming van de gebruikers van deze jaarrekening.

Downloads
  • Jaarverslag 2024

  • Halfjaarbericht 2024 (new window)

  • Half year report 2024 (new window)

  • Jaarverslag 2023

  • Halfjaarbericht 2023

  • Half year report 2023

  • Definities Vervoerconcessie 2023

  • Jaarverslag 2022

  • Annual Report 2022

  • Jaarverslag 2021

  • Annual Report 2021

  • Jaarverslag 2020

  • Annual Report 2020

  • Jaarverslag 2019

  • Annual Report 2019

Contact
  • Contact (new window)

  • Corporate website (new window)

Archief
  • Website Jaarverslag 2023

  • Website Jaarverslag 2022 (new window)

  • Website Jaarverslag 2021 (new window)

  • Website Jaarverslag 2020 (new window)

  • Website Jaarverslag 2019 (new window)

Over deze website
  • Copyright

  • Colofon

  • Privacy

  • Cookies

  • Toegankelijkheid

  • Disclaimer (new window)

Social media
  • twitter
  • youtube
  • facebook
  • linkedin